mandag 25. august 2014

Tilbakeblikk på en vellykket hagehelg

Forrige helg var det duket for det årlige hagemarkedet på Gillund, med tilhørende foredrag og hagebesøk dagen i forveien.

Undertegnede hadde for første gang fått tid og mulighet til å være med på begge dagene, og helgen har vært sett fram til i lang tid. Mann og barn var sendt på ferie til svigers, og Tove fra Dokka var booket inn som gjest hele helgen. Planen var klar - god mat, gode samtaler, spennende foredrag, hagebesøk, trivelig selskap og så selvfølgelig hagemarkedet, med spennende salgsstander fulle av ting man ønsker seg og ting man plutselig finner ut at man ønsker seg.

Lørdag morgen møtte vi spente opp på Stange bibliotek, en time før oppstart (litt bom, men da får man jo til gjengjeld de aller beste plassene). Klare for foredrag med Hannu Sarenström og Gunnel Carlson. Fullsatt sal og veldig god stemning. Jeg er litt ekstra svak for det svenske språket, og når jeg da får anledning til å høre dyktige hagemennesker snakke lidenskapelig om hage og hageglede på svensk, ja da bobler lykkefølelsen litt ekstra. Og det er så gøy å være sammen med folk som deler den samme lidenskapen som en selv, hvor man kan nikke og le gjenkjennende til hva som blir fortalt og sukke i kor over nydelige bilder. Jeg gikk ut fra foredragene med med enda mer arbeidslyst og inspirasjon til å gjøre mer, nyte mer - og en viktig ting som jeg synes det alltid er viktig å bli mint på - sett pris på det vakre du har. Ikke bare fokuser for mye på de områdene i hagen som ikke har blitt så bra og som trenger å gjøres noe med. Husk å sett pris på det som har blitt vellykket, sett deg ned, ta deg pauser og NYT!

Dessverre hadde jo jeg som vanlig klart å glemme vanlig kamera, og mobilen min bestemte seg for å ikke samarbeide, så jeg fikk ikke tatt et eneste bilde. Det er jo ekstra dumt når man har to hagebesøk på planen. Vi fikk først en titt hos Kjersti og Rolf Hagen. De deler hageinteressen og har også delt hagen mellom seg, med hvert sitt område. Jeg holder på med dambygging om dagen, og ble derfor naturlig nok spesielt opptatt av deres dam og bekk - veldig vakkert utført, og veldig synd jeg ikke har anledning til å bygge en sånn type bekk hos meg. Videre gikk turen til Gøril Fjellet - siste stopp for lørdagen. Her fikk vi se hennes nye fjellhageparti. Jeg falt veldig for dette området, og spørs nok om ikke jeg må renovere min egen fjellhage, hvor altfor mye stort ugress har fått innpass.


Søndag var det duket for marked på vakre Gillund gård på Stange. På veien tok vi en svipptur oppom Hoel gartneri. Det må bli flere turer dit ved en senere anledning - med litt bedre tid. På Gillund var det mange flotte boder, men på grunn av litt sommel på veien dit var allerede mange snadderplanter solgt ut da vi ankom. Og virrete som jeg er klarte jeg jo å snakke meg over foredragene som ble holdt, så jeg gikk glipp av begge to. Det høljet til tider ned (og gummistøvlene stod fint plassert igjen utenfor inngangsdøra hjemme) så til slutt var de bare de mest ihuga hagenerdene som var igjen, men vi koste oss maks, og hadde en aldeles praktfull dag.

Jeg fikk jo da ikke tatt et eneste bilde hele helgen, men da er det godt at andre ikke bare har husket å ta med seg kamera, men også kan å bruke det. Marit fra Rantenhagen hadde tatt turen over fra Bergen, og har lagt ut blogginnlegg om sin helg. Med nydelige bilder. Hennes referat kan leses her.

Takk for et vellykket arrangement. Jeg gleder meg allerede til neste år!

1 kommentar:

  1. Ja takk for meg :-)) Jeg hadde en superflott helg på Hedemarken! Marit

    SvarSlett