søndag 19. juni 2016

Grønne opplevelser av den edle sorten.


Vi var en lystig gjeng som satte kursen mot Sverige og områdene rundt Gøteborg helgen 20-22 mai. Mange av oss hadde jo allerede vært på tur sammen og noen var nye bekjentskaper. Hagevenner får vi jo aldri for mange av?!


Jeg lar med imponere gang på gang, over alle disse hagemenneskene som tar i mot busslast på busslast, og raust deler hage og ikke minst hageglede med oss andre. Det kaller jeg å spre det glade budskap!


Roland Gustavson i Uddevalla er en ekte hageentusiast med en stor og spennende hage. Dette var mitt 3 besøk og jeg kommer helt sikkert tilbake igjen! 




Kanskje blomstrer lotusen neste gang?!



Birgitta Karlson hadde en stor og vakker hage med flotte rhododendron og magnolia. Her la regnværet en demper på fotograferingen, men ikke på opplevelsen! Hvem bryr seg om høy luftfuktighet når det er så mye å se på?! Ikke en Bergenser, i alle fall..


Marianne og Conny Assarsson i Rydal tok i mot, som de alltid gjør, med åpne armer. Dette er også en hage jeg har hatt glede av å besøke mange ganger, og vær du sikker! Det blir ikke siste. Spennende hage med trær, busker og spennende lundvekster.


Conny er forresten, i tillegg til å være meget plantekyndig, også en fantastisk flink foredragsholder. Så vet du det!





Berit og Gøran Arvisson har kjøpt og videreført hagen til tredgårdsamatøren Gunnar Try. Vi snakker om å hoppe etter Wirkola! Og det har de klart med glans! Den praktfulle hagen er i trygge grønne hender, og takk og lov for det!






Heldigvis, får jeg vel si, så er det alltid noe nytt å lære?! Sånn er det når Gerben deler egne erfaringer om såing, prikling og stiklingeformering. Vi var en lydhør og konsentrert forsamling som besøkte Råda säteri. Og middagen var kjempegod!





Alltid kjekt med en tur til Peter Korn, og nytt av året var ravinen som begynner å ta form.




Göteborgs botaniska trädgård er min favoritt av alle botaniske hager jeg har gjestet. Nå skal det jo sies at jeg ikke har besøkt så veldig mange, men hagen er utrolig flott og innholdsrik. Her går tiden fort, for det er mye å se på og nyte.









Et perfekt bakteppe for et gruppebilde?! Og vi ser vel ganske fornøyde ut alle mann og kvin?!


Siste hage ut var lundhagen til Marta Ristorp og Karsten Frändegård i Ljungskile. Også dette en hage jeg stadig vender tilbake til. En spennende hage med mange rom og overraskelser. Jeg blir så inspirert!





Tusen takk til alle som har invitert oss inn i sin hage og delt opplevelser og kunnskap med oss!


Vi har spist deilig mat, bodd fint og mange har aktivt vært med å skape god stemning både på bussen og ellers. Takk til alle som var med!


Takk til Staudeklubben Miøsen som var arrangør!


Sist men ikke minst vil jeg takke Gøril som har vært primus motor for turen. Heldige oss som får være med deg på tur! Du er en ener på planlegging og gjennomføring av hageturer!





Tusen takk for turen!


Hilsen Bergenseren.

1 kommentar:

  1. Takk for hyggelig referat,Ranten Du er en ypperlig fotograf.Hilsen oss i staudeklubben

    SvarSlett