lørdag 13. oktober 2012

Såing av stauder

Jeg har sådd stauder. I godisbokser fra Europris (de gir bort gratis) og med sandholdig jord. Frøene er de vi fikk på Bli kjent-kvelden; Svovelpion, Glaucidium, Klematis fusca og Magnolia. Alle frøene er fra Gørils hage og jeg har derfor tro og håp om at de skal vokse opp og takle vintre på Hedmarken. Tenker da spesielt på Magnoliaen.

Slik gjorde jeg det:

1. Fant frem frø og skrev navnet på stikketikketter. Som dere ser er jeg litt fargeglad. Magnoliafrøene er fantastiske i sin oransje prakt, men det ytterste laget må tas av. De er sorte inni. Jeg skrapte av med neglen.


2. Fant frem sprayflaske, jord, sand og godisbokser. Det går fint an å bruke potter, rømmebeger o.l.


3. Det er mange veier til bra såjord. Det fins ferdig "Så- og kaktusjord", jeg har blandet vanlig jord med sand. Jeg blandet ca 2/3 jord og 1/3 sand. Frø kan plantes i ren sand, så ikke vær redd for å være raus med sanden. Staudefrøene trenger lite næring i begynnelsen. Perlite, vermuculite eller grus kan også blandes med jord.


Ferdig blandet såjord.


4. Ha såjorden i boksen, lag små såhull med fingeren, legg i frø og vann med sprayflaske. Dekk over med jord og klapp jorden godt over frøene slik at de får god kontakt med jorden. Spray en liten dæsj på toppen også. Grunnen til at jeg bruker sprayflaske er at vannet bli jevnt fordelt, det blir ikke for mye og frøene og jorden flytter seg ikke. Husk pinne med plantenavn!


5. Legg på lokk og skriv gjerne årstall på boksen. Noen stauder tar flere år før de spirer, så det kan være greit å holde tellingen.


6. Stable boksene ute og vent på våren. Nå skal frøene få sin kuldebehandling (stratifisering), det vi si at de skal stå ute hele vinteren.
Når de begynner å spire (som lett kan sees siden boksene er gjennomsiktige) så må lokket tas av slik at plantene kan få luft. Eller du kan gjennomhulle lokket.



Når de spirer trenger de også mer vann. Dusj gjerne mens de er små, så slipper du at de flyter rundt i jorda pga hard stråle og for stor mengde vann fra kanne.

Dette var mitt andre forsøk på å plante stauder. Kom gjerne med tilleggsopplysninger og fortell hvordan du har gjort det. Hilsen Pia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar